Suka Blog Ini

Recent Post

Sunday, July 31, 2011

Bulan Ramadhan


Ahlan wa sahlan ya ramadhan iaitu selamat datang bulan ramadhan. Bulan yang penuh dengan keberkatan serta dilimpahi rahmat oleh Allah s.w.t dan seperti mane yang kita tahu satu-satunya bulan yang ada malam lailatulqadar yang malamnye lebih baik daripada 1000 bulan. Malam lailatulqadar ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh semua orang mukmin. Alhamdulillah, kita sepatutnya bersyukur kerana kita masih lagi diberi peluang oleh Allah s.w.t untuk berjumpa dengan bulan ramadhan setelah setahun meninggalkan kita.

Jadi, gunakanlah masa sebulan dalam bulan ramadhan ini dengan meningkatkan segala amal ibadah kita kepada Allah s.w.t dan sebenarnya bulan ramadhan ini dapat melatih kita untuk terus istiqamah dalam melaksanakan amal ibadah bila masuk pada bulan yang lain nanti. Di bulan ini juga kita tidak lari daripada nafsu makan yang membuak-buak semasa berbuka puasa nanti dan lebih baiklah kalau kita dapat menahan nafsu makan tersebut daripada kita melakukan pembaziran. Maknanya, kita menyediakan juadah berbuka mengikut kemampuan kita dan tidak mengikut hawa nafsu semata-mata.

Jadikanlah ramdhan kali ini lebih baik daripada ramadhan yang kita lalui sebelum ini. Selama setahun kita telah menunggu kedatangan bulan ramadhan yang penuh dengan barakah iaitu keberkatan ini tetapi kita tidak menggunakan masa yang ada dengan amal ibadah, alangkah ruginya kita apabila bulan ini meninggalkan kita tanpa kita dapat meningkatkan amal ibadah kita. Dan kita terpaksa untuk menuggu setahun lagi untuk bertemu dengan bulan ramadhan. Oleh itu, marilah kita menjadikan bulan ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya dan banyakkan bersabar di dalam bulan ramadhan ini. InsyaAllah.

Saya ingin mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan dan selamat berpuasa kepada semua.

Sumber gambar: Sahabatku.

4 comments:

Dalila Diela said...

selamat menyambut bulan ramadhan..semoga ramadhan kali nie memberi seribu pengertian :)

MaiZATuL ASniDA said...

selamat berpose eddy.

Rashidi said...

Dalila: selamat menyambut bulan ramadhan jugak...insyaAllah... :)

Mai: Selamat berpose jugak mai...nanti nak pergi raya umah mai tau...huhu... :)

Idah said...

salam ramadan....selamat berpuasa perut, mata, telinga dan seangkatan dgnnya...

Pengumuman

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...