Suka Blog Ini

Recent Post

Monday, July 25, 2011

AKU INGIN BERUBAH DAN MENGUBAH..

AKU INGIN BERUBAH DAN MENGUBAH..
Betulkah umat Islam sekarang sudah lemah?
Betulkah umat Islam sekarang banyak yang terpengaruh dengan budaya orang bukan Islam?
Betulkah umat Islam sekarang tidak mencirikan umat Islam yang sebenar?
Betulkah kita berada pada zaman yang sudah diceritakan Rasullah SAW semasa hayat Baginda?

Hayati kata-kata Rasullah SAW:
“Setelah aku wafat. Setelah lama aku tinggalkan. Umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama.”
Maka para sahabat r.a. pun bertanya:
“Apakah pada ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?”
Baginda SAW menjawab:
“Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi mereka tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di lautan.”

Betulkah kita adalah umat berdasarkan hadis Rasullah SAW di atas.
Apakah punca-punca yang menjadikan kita lemah? Cuba kita renungkan ke dalam diri kita. Bagaimanakah perlakuan kita. Adakah kita benar-benar berpegang pada Al-Quran dan Sunnah Rasullah SAW. Apakah sunnah Rasullah yang menjadi amalan kita. Tidak takutkah kita pada janji Allah?

Ingatlah firman Allah SWT:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهَ رَاجِعُوْنَ
Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.”
Cuba kita renungkan pemuda dan umat Islam terdahulu, adakah mereka seperti keadaan kita sekarang. Mereka berdiri dan benar-benar memperjuangkan Islam. Sanggup ke medan perang dan syahid demi Islam. Tapi umat Islam hari ini?

Kita lebih banyak terpengaruh dengan hiburan hari ini. Buka TV, kita dapat melihat macam-macam hiburan. Inginkah kita melihat suatu hari nanti anak kita lebih mengenal artis-artis dan ingat akan jasa mereka tetapi tidak mengenal langsung Nabi-nabi Allah, pejuang-pejuang Islam, ulama’-ulama’ dan yang memartabatkan Islam.

Ingatlah dunia hanyalah persinggahan untuk mencari bekalan di kehidupan akhirat kelak. Adakah kita ingin bergembira di dunia tetapi merana di akhirat kelak atau kita ingin menjadi hambaNYA yang bertakwa yang dijamin kesenangan di dunia dan akhirat. Firman Allah SWT di dalam surah Al-An’am ayat 32 yang bermaksud:

“Dan tidak dinamakan (kehidupan) dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan; dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?

Janganlah kita terlalu taksub dengan hiburan pada masa kini. Konsert artis-artis dalam Negara dan luar Negara. Kita terlalu menyokong hiburan seperti akademi fantasia, mentor, pertandingan nyanyian dan lain-lain lagi seolah-olah kita menggalakkan apa yang tidak dibenarkan Islam.

Bagi anak-anak kita sudah diperkenalkan dengan hiburan yang melalaikan seperti ultraman, power rangers dan lain-lain kartun yang tidak dapat memberi manfaat pada mereka. Sebaliknya pemikiran mereka lebih terjerumus ke arah hiburan yang melalaikan. Adakah kita mengajar anak kita cara-cara sembahyang yang betul, mengajar mereka membaca Al-Quran yang dapat menjadi pelindung kita di akhirat kelak.

Pemuda-pemudi Islam juga mendapat dosa dari  FACEBOOK. Kita dapat lihat mereka post perkataan yang tidak baik, upload gambar yang tidak menutup aurat. Pesanan dari saya, tutuplah aurat dengan baik, jagalah perkataan kita dan cubalah memanfaatkan internet ke arah yang memberi manfaat untuk kita dan orang lain. Moga-moga umat Islam akan kembali menjadi umat yang kuat.

Kita juga dapat lihat umat Islam sekarang lebih banyak mengikut fesyen-fesyen artis, memakai pakaian yang tidak menutup aurat. Firman Allah SWT di dalam surah Al-Ahzab ayat 59  yang bermaksud:

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya semasa mereka keluar, cara yang sedemikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan-perempuan baik) maka dengan itu mereka tidak akan diganggu. Dan ingatlah Allah Maha Pengampun dan Maha Mengasihani.”

Berdasarkan firman Allah SWT di atas, kita dapat lihat bagaimana suruhan Allah untuk kaum hawa. Allah yang menciptakan kita, maka sudah pasti DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Ingatlah, janji Allah itu pasti, nisbah api di dunia dengan api neraka adalah 1:70. Jika kita sudah merasakan dan tidak tahan dengan api di dunia, bagaimana jika kita dicelup untuk masa yang sekejap di dalam api neraka atas DOSA-DOSA kita semasa hayat kita di dunia. Renungkanlah!!!

Kita melihat ramai pemudi sekarang sudah merasa cukup dengan hanya bertudung, tetapi pakaiannya mereka tidak mengikut seperti suruhan Allah iaitu melabuhkan pakaian.

Kita dapat lihat di Negara kita sekarang, zina dan maksiat berleluasa, adakah dalam hati kita tidak timbul perasaan resah melihat pemuda pemudi sekarang. Kes pembuangan bayi semakin bertambah seperti tiada pengakhirannya. Anak-anak kecil yang tidak bersalah mati dibunuh dan dtinggalkan oleh pasangan yang sudah terlanjur. Sampai bilakah anak kecil ini harus menanggung akibat atas ‘cinta suci’ pasangan-pasangan yang berzina ini. Marilah kita sama-sama membendung gejala yang sedang berlaku di Negara kita ini. Bertaubatlah sebelum terlambat, sesungguhnya Allah Maha Pengampun. Tutuplah aurat dengan baik, ikutlah suruhan Allah dan tinggalkan larangan-NYA.

Rasullah SAW bersabda, mafhumnya:
“Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan zina seperti himar (keldai, maka pada zaman itulah kamat akan datang.”

Negara kita tidak kurang hebatnya di dalam kes zina dan maksiat. Hampir setiap hari, kita mendengar berita, membaca di akhbar berlakunya kes-kes rogol, khalwat dan pembuangan bayi. Kita dapat melihat hadis-hadis Rasullah SAW seperti merujuk di zaman kita sekarang.

Inilah realiti umat Islam zaman kita. Jika Nabi tengok semua ini berlaku pada umat Islam, apa perasaan Baginda agaknya? Baginda bersungguh-sungguh berjuang untuk menyebarkan Islam, memohon pada Allah agar kita semua dapat menikmati kehidupan akhirat yang lebih baik, tapi apakah balasan kita pada semua pengorbanan Baginda SAW?

Pemuda-pemudi Islam sekarang sudah tidak seperti pemuda dahulu. Mereka dahulu sibuk berjuang untuk menegakkan agama Islam, tetapi kita sekarang sibuk dengan apa? Adakah sibuk dengan gejala mat rempit, shuffle, dadah, arak dan lain-lain. Memang zaman kita sudah tiada perang seperti zaman Rasullah, tapi kita semua tahu, medan jihad tidak pernah hilang. Jiwa pemuda Islam zaman sekarang banyak runtuh kerana hiburan. Berbaloi ke berseronok berlebihan di dunia tapi di akhirat menjerit menangis sebab dosa sendiri. Ingatlah firman Allah SWT di dalam surah Ali-Imran ayat 14:

“Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia; kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu iaitu perempuan-perempuan dan anak pinak, harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak, kuda peliharaan yang bertanda dan terlatih, dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu adalah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah) pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (syurga).”

Perubahan ke arah menjadi seorang Muslim yang lebih baik tidak akan pernah sia-sia. Wahai umat, kembalilah kepada Al-Quran. Semoga kita sentiasa beroleh hidayah dari-NYA.

Jagalah pergaulan antara lelaki dan perempuan. Janganlah menyakiti hati orang lain, mengumpat, menjaga tepi kain orang. Hisablah diri kita sebelum kita dihisab.

Peringatan dan teguran ini adalah untuk saya dan semua umat Islam. Moga-moga kita dapat menjadi hamba-NYA yang bertakwa. Amar makruf nahi mungkar,insyaAllah.

Sumber: Mohd Hafiz


Marilah kita tengok video dibawah ini, semoga kita dapat muhasabah diri kita dan hati kita akan menjadi lebih tenang, insyaAllah.



0 comments:

Pengumuman

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...