Suka Blog Ini

Recent Post

Monday, July 11, 2011

Apa Itu Gaharu..


Otak ak mula berfikir apekah itu gaharu, ape yang ak tahu gaharu tu adalah sejenis pokok dan dengar citenye boleh jadi kaye raye sape2 yang ade gaharu. Tapi macam mane boleh kaye pulak kalau setakat ade pokok gaharu je. Ak pun terfikir nak buat ape dengan pokok gaharu nih dan ape yang boleh dihasilkan melalui pokok gaharu nih. Hanye orang yang mengusahakan tanaman ini sahaje yang lebih mengetahui.haha. Akhirnye ak dapat mencari jawapan dan info2 mengenai apekah itu gaharu sebaik sahaje praktikal ak bermula. Praktikal??? adoi penat jugak berpraktikal nih walaupun x banyak kerja sangat.haha. Tapi ape2 pon ak berminat jugak la dengan praktikal nih disebabkan ak dapat mempelajari sesuatu yang baru iaitu apekah itu gaharu. Rupa2 nye, tidak ak sangka pokok gaharu ini amat bernilai tapi sayangnye ramai lagi orang yang masih x tahu tentang bernilainye pokok gaharu ini. 

Pokok gaharu nih bile diproses boleh menghasilkan minyak dan kite boleh jadikan sebagai minyak wangi disebabkan minyak yang terhasil sangat la wangi. Buat pengetahuan bagi sape2 yang x tahu, minyak gaharu itu adalah basis kepada minyak wangi yang ade. Tapi bukan tu aje, pokok gaharu nih boleh jugak digunakan dalam kosmetik, perubatan dan macam2 lagi la. Daun pokok gaharu nih jugak boleh digunakan untuk membuat teh. Rupa2 nye  memang banyak kegunaan pokok gaharu nih tapi ape yang penting minyak wangi yang terhasil daripada gaharu ni adalah sangat mahal dan amat lumayan. Tidak hairan la ak pernah dengar ade orang cakap pokok gaharu ini boleh buat kite jadi kaye raye. 

Memang betul pokok gaharu nih amat bernilai kalau x percaye carilah kat internet pasal pokok gaharu x pon korang boleh mencuba untuk menanam pokok gaharu tu.haha. Tu je la ak nak cite pasal gaharu.haha. Ape yang penting bile lah ak nak habis praktikal nih. Bukannye ape penat ulang alik dari tempat ak praktikal boleh tahan jugak la jauhnye. Macam lari tajuk je ak nih. Hentam aje la.haha. Tapi pokok gaharu nih memang bernilai sape2 yang ade tu jangan biar macam tu aje memang rugi. Kalau x nak usahakan pokok gaharu tu boleh la bagi pokok gaharu tu dekat ak.haha. Cukup la setakat ni pasal gaharu, tunggu la sambungannye nanti kalau ak rajin.haha.

4 comments:

Unknown said...

Lu dah kaya jadi tauke gaharu jgn lupe gua bai!

MaiZATuL ASniDA said...

da setel kajian tu, ape kate forwadkan kajian anda kepada~


sudah gaharu cendana pula..

knp gaharu? knp cendana? sila-sila mr eddie.

Rashidi said...

pong: haha...gua x lupa lu bai...mari kite kaye same2...haha....

Rashidi said...

mai: haha...due2 pon pokok jugak 2...kajian x abis lgi...nti akan diforwardkan kat sudah gaharu cendana pula ea...haha....

Pengumuman

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...